Jednotky RSU – UCU 5.0I
Stacionární jednotky pro V2X = RSU
Námi vyráběné stacionární jednotky RSU (Road-Side Unit) jsou určeny pro příjem zpráv dle evropského standardu V2X (C-ITS) z vozidel (zatím spíše pro preferenci vozidel veřejné dopravy a IZS – vozidel hasičů a sanitek) a naopak pro odesílání zpráv do vozidel a obecně signálního plánu křižovatky. Pokud to umožňuje technologie řadiče, podporují i tzv. řízené staničení, tj. značnou úsporu pohonných hmot ve veřejné dopravě. Vyznačují se malými rozměry, snadnou montáží a možností dálkového dohledu. Jsou založeny na jednotkách UCU 5.0. a jsou
Nabízíme je ve třech variantách dle způsobu instalace a použití:
- Jednotka pro montáž na sloup SSZ (světelné signalizační zařízení) nebo na sloup veřejného osvětlení či trakčního vedení.
- Jednotka pro montáž do rozvaděče SZZ (spíše nouzové řešení).
- Jednotky s připojením externích antén a speciálním rozvaděčem pro snadnou údržbu (vhodné např. pro dálnice)
Vlastnosti jednotky RSU
Jednotka RSU má následující funkce:
- Vysílání CAM zpráv.
- Příjem CAM zpráv a jejich agregace do souhrnných krátkodobých a dlouhodobých statistik o provozu.
- Podpora přeposílání zpráv na základě protokolu Geonet.
- Vysílání a příjem DENM zpráv, včetně jich generování.
- Vysílání a příjem IVI zpráv – zdrojem je typicky C-ITS Back Office.
- Při propojení s řadičem křižovatky vysílání mapy křižovatky ve zprávě MAP (uložena v jednotce nebo v řadiči) a vysílání signálního plánu ve zprávě SPAT.
- Preference IZS přes zprávy CAM při propojení s řadičem.
- Preference MHD či IZS přes zprávy SRM a SSM při propojení s řadičem. Preferenci MHD přes zprávy CAM nedoporučujeme – není k dispozci zpětný kanál pro informaci pro vozidlo.
- Podpora zabezpečené komunikace (integrovaný HSM modul).
- Možnost napojení na C-ITS BackOffice – přes vestavěný LTE modem nebo přes kabelové připojení.
Jednotky pro křižovatky
Jednotky pro montáž na sloup jsou typu “vše v jednom” a v jednom mechanickém kompletu obsahují samotnou jednotku, antény i veškěré převodníky tak, aby montáž a připojení k řadiči byly co nejjednodušší. Tyto jednotky jsou umístěny pokud možno doprostřed křižovatky tak, aby byla signálem pokryta všechna ramena křižovatky. Proto je jednotka vybavena výkonnými anténami a případně komunikačním adapterem tak, aby probíhala rychlá komunikace s řadičem křižovatky (ethernet, standardní RS 485).
Dalším komunikačním kanálem může být připojení k centrálnímu serveru C-ITS Back Ofice (C-ITS BO nebo jen BO) přes datové připojení pro řadič nebo přes vestavěný LTE modem Díky komunikace s BO jednotka informuje okolo projíždějící vozidla přes technologii V2X o mimořádných situacích v provozu.
Pro zajištění preference je možné napojit RSU k řadiči tak, aby byla zajištěna kompatibilita s již existujícím preferenčním systémem a nemusel se menit SW v řadiči. Přes RS-485 je možné použít stávající protokol radiomodem-řadič pro komunikaci RSU-řadič a nahradit tak pouze radiovou cestu. Tou bude moderní V2X, ale z pohledu řadiče se nic nezmění. Takto jsme nahradili předchozí preferenční systém na 80 křižovatkách v Brně. Zároveň jsme v rámci testu oboustranné komunikace prokázali, že i systém v Ostravě je možné nahradit za V2X, aniž by se měnil SW v řadiči.
Vlastnosti jednotky RSU pro křižovatky
Obecné vlastnosti jednotky RSU 5.0 I LVG: | |
Provozní teplota okolí jednotky | od -30°C do 65°C |
Napájení | od +10 V do +32 V |
Spotřeba | typicky 8 W, max. 15 W |
Rozměry (W × H × D) | 260 × 180 × 90 mm |
Montáž na infrastrukturu | Uchycení na sloup SSZ pomocí bandimexu |
Hmotnost | 2 kg |
Připojení antén (typ konektorů) | Všechny antény jsou integrovány v jednotce: 1) 2x V2X – 12 dBi 2) LTE 3) GNSS (GPS) |
Hardwarové parametry jednotky RSU 5.0 I | |
Procesor | takt. frekvence 1GHz, dvě jádra, navíc 1 jádro 240 MHz |
RAM (dynamická paměť) | 1 GB – DDR 3 |
Úložiště dat | 16 GB interní flash disk |
Základní komunikační rozhraní | V2X (ETSI ITS G5), LTE, Ethernet, RS 485 |
Pomocné rozhraní | RS-232, jednobitové vstupy a výstupy |
LTE | 800 / 900 / 1800 / 2100/ 2600 MHz |
V2X | 2 kanály 5,9 GHz, dual channel nebo diversity mode, podpora HW zabezpečení (HSM modul) |
Dosah V2X | V zástavbě cca 300 m, v otevřeném terénu až 1,5 km |
Krytí | IP 68 |
Ostatní komunikační parametry jednotky UCU 5.0 | |
LTE – Přenosová rychlost | až 150 Mbit/s downlink, až 50 Mbit/s uplink, možnost diverzity, až dva nezávislé modemy |
Ethernet – přenosová rychlost | 1x 1Gbit/s, 1×100 MBit/s |
Komunikace s řadičem | Přes Ethernet napřímo nebo s využitím převodníku na dva vodiče. Převodník je integrován v jednotce. |
Wi-Fi | Volitelně, až 3x3MIMO 802.11ac |
Jednobitové I/O | Až 8x vstup, až 6x výstup, spínaný k zemi |
Jak bylo uvedeno, jednotky jsou umístěny na sloupu ve výši 4-5 m tak, aby měly maximální dosah v rámci křižovatky.
Nastavení jednotek RSU v křižovatkách
Úvodní nastavení jednotek standardně provádíme již při instalaci. Jedná se zejména o konfiguraci:
- IP adresy jednotky přes LTE spojení.
- Identifikace označení jednotky
- Pozice jednotky pro zprávu CAM
- Mapa křižovatky, použitá ve zprávě MAP.
- Zóny pro preferenci IZS nastavitelný v námi dodávaných SW
Jednotky pro dálnice a silnice
Pro náročné prostředí dálnic nabízíme možnost montovat jednotky do rozvaděče, přičemž antény jsou vyvedeny samostatně na výložník. Maximální vzdálenost mezi rozvaděčem a anténami je 6 metrů. Je tak možné antény umístit dostatečně vysoko, aby byl zajištěn velký dosah antén V2X.
Úkolem těchto jednotek je typicky předávat zprávy z C-ITS Back Office do vozidel přes V2X, ale jednotky mohou pracovat i samostatně (např. sběr dopravních dat). Pro připojení k BO je typicky použit vestavěný LTE modem, ale je možná i kabelová konektivita přes Ethernet, případně optické připojení. Díky umístění v rozvaděči je možné jednotky vybavit i záložními bateriemi a zajistit tak jejich nepřerušovaný provoz. Pro snazší konfiguraci je možné jednotky vybavit i Wi-Fi připojením.
Vzhledem ke stále nízké penetraci vozů s V2X je možné do RSU jednotky umístit i Wi-Fi + Bluetooth detektor, který zajistí informace o hustotě dopravy díky detekci mobilních telefonů ve vozech.
Na dálnici D1 v rámci projektu C-ROADS jsme takto ve spolupráci se společností Cross Zlín dodali 25 RSU.
Vlastnosti jednotky UCU 5.0I-LWVG
Obecné vlastnosti jednotky RSU 5.0 I LVG: | |
Provozní teplota okolí jednotky | od -30°C do 65°C |
Napájení | od +10 V do +32 V |
Spotřeba | typicky 8 W, max. 15 W |
Rozměry (W × H × D) | 200 × 90 × 50 mm |
Montáž na infrastrukturu | Do rozvaděče na DIN lištu |
Hmotnost | 0,8 kg |
Připojení antén (typ konektorů) | V2X – 2x konektor typu N female na krytu rozvaděče
LTE – SMA male GNSS – SMA male Wi-Fi – SMA male/RSMA male |
Hardwarové parametry jednotky RSU 5.0 I | |
Procesor | takt. frekvence 1GHz, dvě jádra, navíc 1 jádro 240 MHz |
RAM (dynamická paměť) | 1 GB – DDR 3 |
Úložiště dat | 16 GB interní flash disk |
Základní komunikační rozhraní | V2X (ETSI ITS G5), LTE, Ethernet, RS 485 |
Pomocné rozhraní | RS-232, jednobitové vstupy a výstupy |
LTE | 800 / 900 / 1800 / 2100/ 2600 MHz |
V2X | 2 kanály 5,9 GHz, dual channel nebo diversity mode, podpora HW zabezpečení (HSM modul) |
Dosah V2X | 1,5 – 2 km |
Krytí | IP 44 |
Ostatní komunikační parametry jednotky UCU 5.0 | |
LTE – Přenosová rychlost | až 150 Mbit/s downlink, až 50 Mbit/s uplink, možnost diverzity, až dva nezávislé modemy |
Ethernet – přenosová rychlost | 1x 1Gbit/s, 1×100 MBit/s |
Komunikace s BO | Přes Ethernet nebo LTE modem |
Wi-Fi | Volitelně, až 3x3MIMO 802.11ac |
Jednobitové I/O | Až 8x vstup, až 6x výstup, spínaný k zemi |