Úvod

Innostrans  2022 v Berlíně a Future Mobility v Brně

ELP916

Poprvé v ČR – Digitální zastávkový označník PTS s panelem ELP916 - kombinace nízkopříkonového LED označníku a e-papírového zobrazovače informací a jízdních řádů s možností listování v JŘ, přísvitu a možnosti napájení z akumulátorů (max. spotřeba v textovém režimu 11W).

Na mezinárodní výstavě INNOTRANS 2022 a na Future Mobility 2022 v Brně jsme představili naše letošní novinky:

  • Digitální zastávkový označník PTS s integrovaným ELP 91x obsahujícím nízkopříkonový LED panel a displej s technologií elektronického papíru e-ink (kombinace poprvé v ČR – na vedlejším obrázku).
  • Samostatný e-papírový označník NIP A-13,3 vhodný pro solární napájení s integrovaným akumulátorem.
  • Řešení preference linkové dopravy s technologií V2X (jednotky OBU, RSU i backoffice pro jejich správu).
  • Nový způsob odbavení vozidla - palubní počítač EPIS 5.0B s odbavením a validátorem EVK napojeným přímo na palubní počítač.

A další inovované komponenty výbavy vozidel a dispečinků:

  • Dispečerský SW Transportella.
  • Kombinované vozidlové informační LED panely VLP s vysokým kontrastem, sníženou spotřebou (50%) a plnobarevným modulem pro označení čísla linky.
  • EPIS 5.0 pro odbavení s tiskárnou, zákaznickým displejem  a čtečkou bankovních karet – nově se schopností zobrazovat pomocí V2X vozidla IZS v okolí.
  • Palubní počítače EPIS 4.0C s novou koncepcí SW
  • Zastávkové širokoúhlé LCD – ELP 829AWE.
  • Mnoho dalších technologií a řešení.

EPIS 4.0x – udržitelnost palubního počítače šetří náklady

Palubní počítače EPIS jako zdroj stability rozvoje vozidla.

Palubní počítače EPIS 4.0x jako zdroj stability rozvoje vozidla MHD (vlevo EPIS 4.0A a vpravo EPIS 4.0C).

Palubní počítače EPIS 4.0x již prokázaly dlouhodobou udržitelnost v řízení informačního systému vozidel MHD a nejvýkonnější typ EPIS 4.0Cx je dnes standardem. Případná jednorázová vyměna všech palubních počítačů v DP vyjde příliš draho. Naše nové řešení SW palubního počítače (včetně OS) toto nevyžaduje a je možné jej spustit i na starších verzích – např. na EPIS 4.0A z roku 2012. Oba typy palubních počítačů je poté možno vzájemně záměňovat a dokupovat nové provedení pouze v takovém množství, které je v danou chvíli třeba. Životní cyklus PP je tak možno prodloužit až na 20 a více let a s novými vozy mít vždy aktuální a výkonné řešení. Na obrázku vpravo je ukázka běhu nového programu na palubních počítačích s rozdílem 10 let od jejich výroby, přičemž mechanicky jsou oba kompatibilní.

Nové zobrazovací systémy kamer pro zvýšení bezpečnosti

 Zobrazovač kamer 29

Zobrazovač kamerových streamů -  VCS 290_AEC”.

Připravili jsme nové systémy zobrazování kamer ve vozidlech pro řidiče. Jedná se o 12″ monitor vhodný pro autobusy (VCS 121_AEC), tj. vozidla s max. 4 dveřními kamerami nebo velký širokoúhlý monitor 29″ (VCS290_AEC), který současně umožňuje zobrazit až 8 kamer “naležeto” nebo 6 dveřních kamer “nastojato” nebo jejich kombinace – viz. obrázek vedle (vhodné pro spřažené tramvaje). Monitory komunikují s nadřazenou jednotkou vozidla či palubním počítačem a provádějí dohled nad všemi kamerami (24 kamer a více) a i nad záznamovými zařízeními (dělená varianta). Pokud jsou použity v obooustranné tramvaji, umožňují automatické přepínání kabin.

Naše jednotky V2X a BO zvyšují bezpečnost v Řecku na dálnici

Vybavení dálnice v Řecku

Vybavení dálnice v Řecku

Naše řešení založené na komunikaci V2X zvyšuje v pilotním projektu v Řecku bezpečnost silničního provozu na dálnici A2 v horách v okolí města Veria (asi 70 km západně od Soluně). Je zde namontováno 25 jednotek nové koncepce a to RSU 5.0-I-C-LVG-06N v kompaktním provedení (18x) a RSU 5.0-I-C_LVG-07N v rozvaděčovém provedení (ohraničeno fialově vedle na obrázku) (7x) s externími anténami v technologii MIMO pro zlepšení dosahu (ohraničeno zeleně) . Pro ověření správnosti a funkčnost  bylo dodáno i 11 jednotek OBU – typ UCU 5.0 V-C-LVG-06N pro vozidla správce dálnice. Jedná se o jeden z projektů v rámci řeckého C-ROADS realizovaného pro řeckého správce dálnice Egnatia Odos.

Součástí instalace a řízení komunikace s jednotkami V2X dodaných v rámci  projektu byla i realizace našeho nového  C-ITS Back office (BO) a to nového typu serveru Anbos. Ten zajišťuje správu a vzdálenou konfiguraci jednotek včetně sledování jejich stavu. Jeho velmi významnou částí je i schopnost zadávání a tvorby varových zpráv a jejich zasílání na jednotky. Systém Anbos je navržen jako hybridní a podporuje i posílání zpráv přes LTE. V tomto projektu je napojen na systém Invipo od společnosti Cross, který zajišťuje operátorské řízení. Dále komunikuje s řeckou integrační platformou – tj. dovede z ní získávat pro zveřejnění a současně i předávat zprávy do dalších C-ITS Back Office. Samozřejmě si stejně jako jednotky dokáže stahovat certifikáty z PKI a tím zajišťovat bezpečnost systému.

Jednotky jsou postupně uváděny do provozu u objednatele (provádí řecký partner) a server C-ITS BO běží. Byl tak zahájen zkušební provoz systému. Projekt byl řešen ve spolupráci s firmou Cross a řeckým partnerem.

Setkání rakouských odborníků C-ITS systémů v Brně

Prezentace řešení firmy Herman dne 30.6.2022.

Prezentace řešení C-ITS firmy Herman dne 30.6.2022.

Na základě naší aktivity v oblasti C-ITS systémů se podařilo za podpory Velvyslanectví ČR ve Vídni, Ministerstva dopravy a Ministerstva průmyslu a obchodu uspořádat dne 30.6.2022 v Brně setkání s předními rakouskými odborníky v budování dopravní infrastruktury. Mohli jsme tak prezentovat schopnosti C-ITS systému včetně využití V2X komunikace v Brně, na jehož budování jsme se významně podíleli. Součástí prezentace byla i prohlídka dispečinků BKOM a.s. a DPMB a.s., předvedení preference vozidel IZS a MHD na křižovatkách. Více na webu MZV zde nebo či v článku o podpoře exportu. Tiskovou zprávu připravujeme. Současně děkujeme všem, kteří nám osobně pomohli toto setkání uspořádat.

Dovolená ve Splitu s odbavením od nás

Validátor EVK5.1 v činnosti.

Validátor EVK5.1Q70DT v činnosti ve Splitu.

Pokud pojedete do Splitu v Chorvatsku na dovolenou a budete využívat místní veřejnou dopravu od firmy Promet Split d.o.o., tak se zde v autobusech potkáte s našimi výrobky. Náš palubní počítač EPIS 5.0B a validátor EVK 5.1 řídí odbavení ve vozidlech pomocí bankovních karet, proprietárních karet či QR kódů.  Palubní počítač navíc zajišťuje veškerou komunikaci po etrhernetu přes náš switch s POE typu 802.3at, řídí i vnitřní informační panely VLP10x120, provádí hlášení k cestujícím a ve vybraných vozidlech zajišťuje i počítání cestujících.

V pátek 3.6.2022 byl projekt nového typu on-line odbavení představen veřejnosti a byl zahájen zkušební provoz a montáže systému. Systém je charakteristický on-line provozem pomocí nového API rozhraní. Nový systém je tak kompletně připraven pro integraci třetích stran. Do systému bude i připojen náš nový typ zastávkových informačních panelů, který umožňuje i přehrávání hlášení ve 100 různých jazycích.

IT-TRANS 2022 – ukázka budoucnosti dopravy
Stánek na výstavě je připraven na Vaši návštěvu.

Zveme Vás na náš stánek na veletrhu IT-TRANS v německém městě Karlsruhe konaném ve dnech 10.5. až 12.5.2022. Veletrh je zaměřen na inteligentní městské transportní systémy a je v něm prezentována budoucnost veřejné dopravy. Představujeme zde naše nové a dřívější systémy v oblasti odbavení cestujících (nový EPIS 5.0B a validátor EVK 5.1, zapojení vozidla s EPIS 5.0A) a výrobky pro řízení vozidel veřejné dopravy (palubní počítače řady EPIS 4.0X) a taktéž naši novou obchodní značku V2X-Prority zaměřenou na propagaci systémů V2X a kompletně funkční systém pro řízení preference vozidel veřejné dopravy a vozidel integrovaného záchranného systému. Součástí naší prezentace je i přednáška o našich zkušenostech na odborné konferenci v sekce WS 4 – Budování budoucí mobility s 5G a telekomunikacemi.

Označník PTS s e-papírem 13,3″Označník PTS s e-papírem

V rámci realizace zakázky “ČSAD Autobusy České Budějovice a.s.-telematika ve veřejné dopravě” jsme dodali 75 zastávkových označníků nového typu PTS_E13S (public transport stop), který obsahuje kompletní mechanické řešení označníku včetně designového koše na odpadky a to s dostatečnou výlepovou plochou pro papírové jízdní řády, solárním panelem umístěným nad označník a nový typ nízkoenergetického informačního panelu (NIP), jejíž nové řešení opětovně snižuje spotřebu a tím i “prodlužuje” životnost bez přítomnosti slunce. Označník obsahuje i nové řešení e-papírového displeje, který umožňuje rozšířený teplotní rozsah jeho funkčnosti. Označníky se podařilo dodat a vyrobit i přes složitou krizi polovodičů a zejména řídicích procesorů. Označníky jsou řízený novým dispečerským SW Transportella a jeho modulem pro řízení zastávkových panelů.

Web V2X-priority Logo nového webua realizace preference MHD

Pro specializovanou komunitu odborníků a zájemců o řešení využití komunikace pomocí V2X v dopravě – preference vozidel MHD, IZS a dalších případových možností jsme vytvořili nový web pod názvem V2X-priority. Je na něm seznam našich produktů, řešení a realizovaných projektů (např. BiDiMoVe), týkajících se právě použití V2X technologie a to v mnoha zemích Evropy včetně popisu největšího komplexního použití V2X v Evropě pro preferenci MHD, HZS a ZZS realizovaného v městě Brně.

Způsob obecného řešení realizace preference MHD a to s jinými palubními počítači, než ty, které vyrábíme, je uveden v tomto odkazu. Další podrobnosti k němu – tj. komunikační protokol s palubním počítačem či komunikační protokol vozidlo-okolí poskytneme po podpisu NDA.

Nový typ odbavení cestujícíchNový validátor EVK 5.1

Delší dobu jsme nezveřejňovali novinky a události v životě firmy. Bylo to dáno velkým vypětím  způsobeným jednak dvěma vlnami kovidu, které opětovně od podzimu 2021 prošly firmou a jednak, a to hlavně, neustálým předěláváním HW řešení našich jednotek (včetně nutných SW úprav s tím spojených), které nás značně vyčerpávají, a které jsou způsobené tzv. “krizí polovodičů”. HW úpravy jsou nutné někdy z jednoduchých příčin – obvod, který loni stál 0,5 USD má dnes cenu 100 USD,  nebo z 12 USD na 750 USD. A pokud máme alespoň nějak dodržet dohodnuté ceny, je nutno navrhnout nové řešení i za cenu nějakého zpoždění.

Jak jsme již vystavovali na výstavě Czechbus 2021, posílili jsme naši pozici v oblasti odbavení cestujících vývojem nového typu validátoru EVK 5.1QL70DT (viz foto) a upraveným typem palubního počítače s odbavením – EPIS 5.0B. Jedná se o komplexní řešení odbavení ve vozidlech a řízení vozidlového informačního systému pro příměstskou dopravu ve Splitu v Chorvatsku. Zajímavostí je i to, že na palubním počítači je možno kontrolovat odbavení na validátoru. V rámci sestavy jsou dodávány i vnitřní informační panely VLP 10x120R5ETA (obsahuje 802.3 at napájení a vnitřní reproduktory), ovládání jednotek počítání (senzorů) ve vozidlech od firmy Hella (původní výbava vozidel), nový typ switche ECU 08L+.7T-05 a spínací jednotky IJN 50.

Základní novinkou je nový typ validátoru s EVK 5.1. s velkým dotykovým displejem LCD 7.0″, novým výkonným řídicím modulem, čtečkou proprietárních čipových karet Mifare desfire, čtečkou QR kódů, hlasovým výstupem a případně dalšími vlastnostmi – napojením přes PoE 802.3 at. Významného vylepšení doznal i palubní počítač – nově má připojeno rozhraní CAN pro vyčítání stavů vozidla a umožňuje i dálkovou aktualizaci na vyžádání přes LTE komunikace.

Výstava CZECHBUS 2021 – novinky a směr rozvojeOZNACNIK CSAD v02_o

Na našem stánku C05 v hale č. 3 představujeme inovace našich výrobků od poslední výstavy a rádi Vás budeme informovat o dalších směrech rozvoje našich systémů. Jedná se o:

  • Novou generaci SW pro palubního počítače EPIS 4.0Cx či starší (EPIS 4.0A či EPIS 4.0B) v moderním černém designu (ergonomie vytvořena spolu s profesionály),
  • Palubní počítač EPIS 5A (vyrobeno více jak 1000 kusů) a nově i koncept EPIS 5B pro odbavení ve veřejné regionální (linkové) dopravě – nově s buzením na vyžádání přes LTE (popis připravujeme),
  • novou generaci jednotek pro C-ITS systémy - UCU 5.0 – zajišťující preferenci vozidel MHD, VLD, HZS, ZZS a to jak pro vozidla (jednotky OBU), tak i pro křižovatky (jednotky RSU) včetně řídicího SW UCU BOS a poskytující i wifi pro cestující,
  • Validátory a označovače – nově doplněné o validátory EVK 7.0 s displejem 7.0″, čtečkou karet a QR kódů.
  • Nový řídicí dispečerský systém Transportella pro veřejnou dopravu (náhrada Sprintera) a rozšíření vlastností SW Sprinter,
  • II. generaci e-papírových označníků na solární panely (vizualizace vedle) a novou generaci zastávkových panelů ELP 34x.
  • Novou generaci počítání cestujících UCP-2 pro integraci s našimi systémy (EPIS), v nezávislém provedení (cizí řídicí palubní počítače) nebo samostatné nezávislé ostrovní systémy.
  • Novou generaci ostrovních kamerových systémů EPIS 5.0 KS
  • A další výrobky z našeho sortimentu …

Významné ocenění našich C-ITS systémů na “Hasič roku 2020″

Předávání cen na Pražském hradě zástupcům realizujících organizací.

Předávání ceny za 2. místo dne 30.9.2021 na Pražském hradě zástupcům realizujících organizací – HZS a BKOM.

Naše dlouholetá snaha o zavedení C-ITS systémů do praxe a spolupráce s Hasičským záchranným sborem (HZS JmK) při budování inteligentního dopravního systému byla oceněna v rámci ankety “Hasič roku 2020″ vyhlašované ministrem vnitra a to v kategorii projekt roku 2. místem. Na několika zásahových vozech byl pilotně testován moderní komunikační standard dle norem V2X (projekt vybavení HZS), který umožňuje vozidlům komunikovat mezi sebou nebo s infrastrukturou a zajistit tak zásahovým vozidlům preferenční bezpečný a plynulý průjezd na zelenou přes křižovatky se světelným signalizačním zařízením (ukázka zkoušky z roku 2017). Projekt pro HZS využívá infrastrukturu, který byla vybudována společností BKOM v rámci oceňovaného projektu C-ROADS DT2, zejména instalovaných RSU jednotek (12 bylo od nás), které požadavek na preferenci předávají do řadiče křižovatky. Díky evropskému standardu V2X, a stejně využívané technologii používané Dopravním podnikem města Brna (dodaném v rámci projektu RIS II), jsou hasiči schopni při jízdě k zásahu informovat řidiče hromadných dopravních prostředků, že se k nim blíží, aniž by je viděli nebo slyšeli. Je to již druhé ocenění našich systémů – viz. 1 cena na URBIS 2019. K nim lze přičíst i ocenění za Českou dopravní stavbu roku 2020, kterou dostal projekt C-ROADS DT2.

Stav vozidla na jeden klik v dispečerském systému

zadnivuz_mVýznamně jsme rozšířili vlastnosti řídicího dopravního systému veřejné dopravy (vozidla i dispečinku), kdy dispečer či servisní technik on-line na jeden klik zjistí stav většiny systémů (nejen výroby firmy Herman) ve vozidle a na základě toho může odpovědně rozhodnout, zda vozidlo je vhodné ponechat i nadále v provozu nebo je třeba jej vyměnit. V tomto případě byl SW SPRINTER rozšířen o dvě okna zobrazující stav vozidla, palubní počítač EPIS je online odesílá na vyžádání přes komunikační jednotka UCU 5.0. Současně s tím došlo poprvé v ČR (a možná i v Evropě) k propojení dispečerského systému řízení veřejné dopravy se systémem V2X. Článek připravujeme.

Zastávkové panely řady ELP 34xChotěboř zast_Om

Zahájili jsme dodávky nového typu zastávkového panelu řady ELP 34x (Povážská Bystrica, Chotěboř, Štětí, Kordis JMK, Koved, …). Panely se vyznačují novou mechanickou konstrukcí zvláště odolnou proti vodě, mají podsvit názvu zastávky a textů nad polem LED diod, mohou, ale nemusí obsahovat pole s datem a časem, obsahují čelní antiglare sklo (bezodrazové provedení). Mají nový typ řídicí jednotky, TTS (text-to-speech), zvláště odolné povelové přijímače nevidomých proti rušení (EPNEV 1.24), bohatou komunikační výbavu, apod.

Nová verze SW pro palubní počítače EPIS 4.0x
Screenshot_2020-11-01 Zeplin - Projects(1)

Na podzim roku 2020 jsme zahájili vývoj nového řídicího programu pro palubní počítače řady EPIS 4.0x (zejména pro čtyřjádrový EPIS 4.0C) tak, aby odpovídal dnešním požadavkům, byl uživatelsky příjemný pro řidiče a současně zahrnoval všechny naše dosavadní zkušenosti z vývoje PP (např. logování provozních stavů). Nová verze SW je spustitelná i na starších palubních počítačích EPIS 4.0A a EPIS 4.0B a umožňuje postupný přechod z původního typu počítače na nový bez nutnosti jejich okamžité výměny (respektuje stav: nový výkonný systém – nový vůz). Této situaci byl i přizpůsoben přípravný program dat EPCOMP, který umí vytvářet data pro několik verzí PP. V současnosti je již v provozu na nových tramvajích Škoda a několika autobusech v PMDP a.s.

Napsali o nás – článek v časopise ForbesForbes_foto_210730_m

Naše dlouholetá činnost v oblasti preferencí MHD započala klasickou radiovou cestou v roce 2012 (firemním řešením) a později od konce roku 2015 jsme začali hledat obecnou preferenci vozidel IZS a MHD použitelnou nezávisle na technologii “Herman”. Logickým výsledkem byla volba preferencí prostřednictvím V2X komunikace (evropský standard ITS). Toto řešení pak došlo ocenění v časopise Forbes, který o této oblasti činnosti firmy napsal článek. Na jeho obsah se můžete podívat zde. Článek popisuje především uplatnění této technologie V2X v městě Brně a nejen zde.

Vybavení preferencí prvosledových vozů HZS v Brně

HZS-UCUNa přelomu let 2020/2021 jsme dokončili montáž C-ITS jednotek UCU 5.0V do 13 vozidel HZS JmK (celkem jsme pro HZS dodali 15 jednotek). Ty zajišťují preferenci prvosledových hasičských vozů (např. cisternové stříkačky, velitelské vozy, vyprošťovací automobily i automobilové žebříky, apod.) na vybraných křižovatkách v Brně pomocí komunikace V2X.  Jednotky UCU splňují nejnovější požadavky na C-ITS systémy a používají zabezpečenou komunikaci v PKI C-ROADS. Touto dodávkou a zprovozněním systému se završila jedna etapa naší dlouhodobé spolupráce s HZS JMK, která začala v roce 2017 testovacím provozem (více zde). Nový systém zajistí bezpečnější a rychlejší průjezd vozů HZS k místu zásahu a zvýší tak i bezpečnost obyvatel Brna i Jihomoravského kraje.

Pilotní provoz preference vozů ZZS a MHD v Ústí nad LabemSanitka_Usti_2020

Od října 2020 je v Ústí nad Labem v provozu testovací nasazení preference vozů ZZS Ústeckého kraje (Zdravotnická záchranná služba). Zde jsme ve spolupráci se společností NTD zkušebně  vybavili dvě vozidla ambulance jednotkami OBU a 2 křižovatky vybavené řadiči Cross našimi jednotkami RSU. Stejně jako v případě HZS v Brně i zde je komunikace V2X zabezpečená a použité certifikáty jsou uznané na evropské úrovni. Tím je zabráněno neoprávněnému zneužití. Vysokou spolehlivost zajišťuje  hybridní komunikace, tj. preferenční zprávy jdou jak přes V2X komunikaci, tak přes LTE připojení. Nově jsou do systému preference zapojeny i 2 vozy Dopravního podniku města Ústí nad Labem.

Pro úplnost – jednotky RSU vysílají i  signální plán řadiče křižovatky, takže jakákoliv vozidla s V2X mohou tento signální plán přijmout. Pilotní provoz systému V2x tak nabízí kompletní sadu dnes využitelných městských C-ITS služeb. Podrobněji se dočtete zde.

Preference MHD pomocí V2X a IBIS-IP v Ludwigsburgu

Autobus VLV Jagar s jednotkou V2X - UICU

Autobus MAN společnosti  LVL-Jäger vybavený jednotkou V2X – UCU 5.0 LWVG a s preferenci MHD na řadičích Swarco.

V německém městě Ludwigsburg (Bádensko-Württembersko) jsme úspěšně provedli testy preference veřejné dopravy pomocí komunikace V2X. Naše jednotka OBU – verze UCU 5.0 LWVG byla instalována do autobusu MAN dopravce LVL-Jäger. Jednotka byla připojena k palubnímu počítači společnosti IVU Traffic a komunikace s ním probíhala přes standard IBIS-IP. Na základě získané linky a cíle prováděla jednotka UCU preferenci vozidla pomocí CAM zprávy, v níž byla data pro preferenci ve formátu R09.16. Test zatím probíhal jen proti referenční přijímací jednotce RSU u řadiče křižovatky společnosti Swarco.

Námi vyráběné jednotky UCU 5.0 opět prokázaly, že splňují mezinárodní standardy a je možno je přizpůsobit různým provozním podmínkám za kontroly pomocí SW V2Deep. Úspěšné testy (popis zde) tak uvolnily cestu k dodání více jak 100 kusů těchto jednotek na vozidla této společnosti.

ON-LINE vyhledávač spojení s přímým prodejem lístků v PP

Ukázka obrazovky odbavení a přechodu na ON-LINE prodej a vyhledání.

Ukázka obrazovky odbavení a přechodu na ON-LINE prodej a vyhledání.

Režim přestupu cestujících v regionální dopravě umožňuje cestujícím požadovat koupi jízdenky s více přestupy a výběr z více tras. Pro tuto činnost potřebuje řidič nápovědu a tou je ON-LINE vyhledání spojení, jeho výběr a následný prodej lístku. Za tímto účelem byl palubní počítač s odbavením EPIS 5.0A doplněn o funkci ON-LINE vyhledávače spojení a návazně na to je tato funkce spojena s přímým prodejem lístků včetně tisku informačního lístku o vyhledaném spojení. Touto funkcí je cestujícím i řidičům zjednodušena výše uvedená situace se zaručením správné ceny lístku k vybranému spojení. Firma Herman tak opětovně prokázala technologický náskok, když integrovala tuto funkci do palubního počítače EPIS 5.0A.

Nová generace LCD do vozidel

Připravili jsme novou generaci LCD do vozidel s novou generací řídicích PC a novým HW uspořádáním.  Nové LCD se vyznačují tím, že již používají disky SSD o minimální kapacitě 32 GB a tím mají mnohem rychlejší náběh, mohou v sobě mít nahrány i dlouhé video sekvence, umožňují nahrávat reklamní či dopravní kampaně dopředu a rozlišovat je platností. Mohou pracovat dle cizích protokolů (ukázka spolupráce s palubním počítačem Transdata) či mohou pracovat dle našeho univerzálního protokolu EPISNET v poslední verzi.

Veselé vánoce a šťastný nový rok 2021

PF 2021

PF 2021

Přejeme všem krásné prožití vánočních svátků a úspěšný nový rok 2021 i v těchto složitých dnech.  Děkujeme našim zákazník za zájem o naše produkty a služby. V letošním roce 2020 jsme mimo “běžné” zakázky plnili i několik významných projektů. Jedním z nich byl nový typ palubního počítače s odbavením EPIS 5.0A (1000 kusů pro IDS JMK) a Backoffice BOS pro jeho správu.  Pokročili jsme v integraci komunikačních systémů V2X a integrovali preferenci vozidel MHD spolu s IZS včetně možností jak zabránit srážkám tramvají. Vyvinuli jsme označník s elektronickým papírem (e-ink) a solárním napájením a  řízením novým řídicím serverem. Posledním projektem byl “ostrovní kamerový systém” pro vozidla veřejné dopravy včetně dohledového serveru s on-line stahováním záznamů. Na rok  2021 připravujeme novinky v oblasti palubních počítačů, komunikačních jednotek a další rozvoj SW BOS a Sprinter.

Samostatný vozidlový kamerový systém s dálkovým dohledem

Obr. č.2: Palubní počítač EPIS 5.0KS

¨Sestava “ostrovního” nezávislého kamerového systému EPIS 5.0KS složeného z řídicí jednotky, LCD terminálu, eth. switche a ovládací jednotky a až 16 kamer.

Připravili jsme nový typ kamerového systému EPIS 5.0KS nezávislého na vozidlové informatice (volitelné) odvozeného od palubních počítačů řady EPIS 5.A, resp. typu EPIS 5.0KS. K záznamovému systému je možno připojit až 16 kamer. Palubní “kamerový” počítač obsahuje 2x SSD (řídicí a záznamové), LTE, GNSS a WIFI moduly včetně výkonného čtyřjádrového PC.  Tím, že má vlastní SIM kartu, může být kdykoliv na trase on-line vyčítán a dohlížen jeho stav či zadáván servis pro stažení záznamů. Za tímto účelem je řízen pomocí nové verze systému BOS – KS. Ve vozidle je pak ovládán speciální ovládací 8 tlačítkovou jednotkou OV-01. Součástí je i eth. switch s PoE dle IEEE 802.11 at – ECU 08LM.7T. Touto inovací jsme doplnili portfólio výrobků o nezávislý kamerový “ostrovní” systém.

Nový typ označníků s e-papírem a se solárním panelem

e_papir_fmVyvinuly jsme nový typ zastávkového označníku s e-papírem ELP 191, který je napájen ze solárních panelů a nepotřebuje napájení ze sítě 230V či z trakčního vedení a obsahuje vestavný LCD displej s e-papírem.  Lze jej proto umístit kdekoliv, kde svítí slunce – stačí jen vybudovat potřebné základy.

V konstrukci panelu jsou použity naprosto nové technologie řešení řídicích jednotek, práce s lithiovými akumulátory (systém BMS), nový typ povelového přijímače nevidomých s nízkou spotřebou (EPNEV 1.24) a řízením dobíjení akumulátorů ze solárních panelů. Večerní podsvit e-papíru je ovládán bezkontaktním kapacitním tlačítkem. Zastávkový panel má spotřebu okolo 50-70 mW. Připojení k serveru je pomocí LTE modemu. Taktéž byl vyvinut i nový způsob ovládání panelu z nového typu řídicího serveru.

Testy kompatibility našich V2X jednotek s  Volkswagen Golf

Ilustrační obrázek o funkčnosti V2X z Volswagen časopisu. je zde ukázán princip, jak auto komunikuje se značkami upozorňujícími na změny v dopravě.

Ilustrační obrázek o funkčnosti V2X z Volswagen časopisu, kde jsou tyto testy popsány. Na obrázku je zde ukázán princip, jak auto komunikuje se značkami upozorňujícími na změny v dopravě.

Aktualizováno 15.2.2021.  Ve spolupráci s českým zastoupením Volkswagenu jsme provedli testy kompatibility technologie V2X (nebo též Car2X) mezi novým VW Golf a našimi jednotkami UCU a RSU. Volkswagen Golf je prvním sériově vyráběným vozem, který má V2X ve své výbavě, a který by tak mohl využít veškeré služby poskytované našimi jednotkami dodanými např. v rámci projektu C-ROADS či v projektu RIS II. Během 14 dnů testů jsme odzkoušeli vysílání VW Golf v různých jízdních situacích. Potvrdilo se, že naše systémy vysílají podle stejných norem a se stejným obsahem jako VW Golf. Testy prokázaly, že mezinárodní normalizace se v této oblasti podařila, protože zprávy z vozidla si ze zprávami v „Čechách“ rozuměly. Golf, stejně jako naše jednotky, používá i nejnovější standardy zabezpečení. V zabezpečení byl ale, jak se v době testování ukázalo, jediný problém v kompatibilitě. Golf v té době “nedůvěřoval” zkušebním certifikátům, a proto veškeré zprávy V2X generované i v rámci projektu C-ROADS ignoroval jako nedůvěryhodné. Dle tehdejšího vyjádření Volkswagenu společnost pilotním certifikátům C-ROADS prozatím nedůvěřovala. Od našich testů kompatibility se situace posunula a mění se s existencí společného evropského trust listu. A to je logické, jinak by se nemohl systém V2X dále rozvíjet a masově nasazovat do provozu. Rozhovor s naším pracovníkem o průběhu testů a o V2X si můžete přečíst v magazínu Volkswagen.

Komunikační protokol EPISNET pro ovládání vozidlových LCD

VCS 185

Ukázka našeho LCD – typ VCS 185AE-JMK, který jako první tento  rozšířený protokol pro IDS JMK používá. Na obrázku je uveden příklad zobrazení jízdy autobusu, kde jedna linka přechází v druhou.

Uvedli jsme v život novou verzi komunikačního protokolu pro ovládání LCD – protokol EPISNET verze 1.42 (a nejen LCD). Protokol dále rozšiřuje řízení LCD použité v DPO a.s. a v DSZO a je nově nasazen i na vozidla pod správou Kordis JMK a.s. a na vozidla v DPMB a.s.  (celkem na téměř 2500 vozidlech) a to nyní i včetně dálkové aktualizace. Součástí protokolu jsou i funkce vstupu zpráv z dispečinku, z dopravních výluk s možností přiřadit tyto k jednotlivým zastávkám, dynamické označníky ve vozidlech – tzv. virtuální ELP, přehled navazujícíh spojů v zastávkách a další . Zvláštní funkcí je i možnost zobrazování  trasy “vozidel”, které současně v rámci jedné jízdy se několikrát “převléknou”, tj. jedou několik linek po sobě a cestující při tom nemusí přestupovat. K tomuto protokolu se pak vytváří “grafické manuály” toho, jak se LCD ve vozidle má chovat, aby respektovalo požadavky provozovatele vozidla.

První integrovaná preference IZS (HZS) a MHD přes V2X

Ukázka zobrazení stavu tramvaje na tabletu s naší aplikací ohledně stavu vozidel v okolí.

Ukázka zobrazení stavu vpředu jedoucí tramvaje (varování) na tabletu s naší aplikací V2VIS. Tablet ve vozidle tak umožňuje bez palubního počítače zobrazovat dění okolo něj (aplikace prošla i s jinými systémy V2X např. na dálnici D11).

V rámci projektu C-ROADS jsme zprovoznili komunikační systém vozidlo-křižovatka, které nyní umí v rámci jednoho systému vyvolat preferenci nejen MHD (dodáno v rámci projektu RIS II), ale i IZS (HZS) a to v rámci jednotného komunikačního systému V2X. Jedná se o unikátní řešení, jehož funkčnost byla ověřena dne 20.5.2020 na testech interoperability C-ITS v Brně v rámci projektu C-ROADS a to i s jinými dodavateli.

Nové řešení preferencí MHD dle standardu V2X se za více jak rok provozu v městě Brně plně osvědčilo. Komunikuje zde spolu více jak 750 jednotek UCU 5.0 ve vozidlech MHD, navíc několik jednotek OBU (UCU 5.0) v rámci hasičského záchranného sboru HZS či 93 našich jednotek RSU na křižovatkách (12x pro C-ROADS a 81x pro DPMB). A jak nám bylo potvrzeno, jedná se o první a největší “ostrou” aplikaci použití komunikace V2X v Evropě zejména v MHD.

Výstava IT-TRANS byla přesunuta na jiný termín

newsletter_200226_CZ

Těšili jsme se, že Vás přivítáme na našem stánku na výstavě IT-TRANS v Karlsruhe ve dnech 3.3. až 5.3.2020 a předvedeme Vám aktuální novinky v našem sortimentu – EPIS 5.0A (dodáváme 1000 kusů pro IDS JMK), nový backoffice BOS, předvedeme preferenci vozidel MHD a IZS (integrovaný záchraný systém) pomocí komunikace V2X a antikolizní systém podporovaný komunikací V2X a mnoho dalšího. Bohužel z důvodu Coronaviru byla tato výstava odložena na neurčito. O náhradním terminu Vás budeme informovat.

SW SPRINTER pomáhá řídit dopravu Ústeckého kraje

Foto z nově otevřeného dispečinku Ústeckého kraje

Foto z nově otevřeného dispečinku Ústeckého kraje.

Ústecký kraj oficiálně 26.2.2020 představil nový dispečink pro Dopravu Ústeckého kraje založený na námi dodávaném řídicím dispečerském SW SPRINTER-IDS a provozovaném na našich vzdálených serverech. Pro cestující a veřejnost dispečink poskytuje možnost pomocí lehkého klienta našeho SW SPRINTER podívat se na mapě na online polohu všech autobusů a vlaků či na virtuální odjezdové tabule každé zastávky, přičemž reálné údaje o odjezdech vozidel pro toto zobrazení poskytuje API rozhraní SPRINTERa.

Více zde nebo přímo z tiskových stránek kraje Více zde .

Kamery ve vozidlech zvyšují bezpečnost a šetří náklady

On-line zobrazení dění před vozidlem

On-line zobrazení dění před vozidlem v SW SPRINTER na dispečnku (současné zobrazení ze dvou kamer).

Kamery ve vozidlech veřejné dopravy umožňují zaznamenat dění ve vozidlech (kamerové systémy) a mohou být integrovány do informačních systémů vozidla (popis integrace zde). Obrazy z vozidlových kamer lze přímo přenášet na dispečink (např. pomocí routeru UCU 5.0) a zobrazovat dění ve vozidle (např. v dispečerském řídicím SW SPRINTER). Ukázka zobrazení on-line obrazů z čelních kamer na dispečinku pro vyhodnocování dění nejen při havárii, ale zejména za účelem kontroly situace na linkách a zastávkách je na vedlejším obrázku. On-line zobrazení pak dispečinku ušetří mnoho kontrolních výjezdů – stačí si jen počkat, kdy vozidlo MHD jede okolo a zkontrolovat potřebné. Je to rychlejší a levnější. Realizováno v rámci projektu RIS II.

Komunikace pomocí V2X může zabránit srážkám tramvají

Obr.: Výsledek zastavení pro 30 km/h. Vozidlo zastavilo opravdu těsně před pozici simulovaného vozidla - označeno kužely.

Výsledek zastavení  tramvaje jedoucí 30 km/h po upozornění na srážku. Vozidlo zastavilo opravdu těsně před pozici simulované vpředu stojící tramvaje – označeno kužely.

Dne 13. 12. 2019 provedla naše společnost ve spolupráci s ČVUT (Katedra řídicí techniky) a v součinnosti s Dopravním podnikem v Ostravě test algoritmu, který zajistí varování řidiče před hrozící srážkou tramvají (nárazem do vpředu stojící tramvaje). Algoritmus varování je založen na nové komunikaci dle standardu V2X (ITS G5), kdy si vozidla vzájemně vyměňují informaci o své pozici a svém stavu.

Pro test byla využita tramvaj Vario LF2 provozovaná Dopravním podnikem v Ostravě (DPO a.s.) a test probíhal na vozovně v Porubě. Varování řidiče před hrozící srážkou zajistily naše komunikační jednotky UCU-5.0V vybavené moduly dle standardu V2X (C2X), které jsou provozovány v DPO a.s. Jednalo se tedy o test funkcionality, která byla experimentálně implementovaná v tramvajové komunikační jednotce. Tisková zpráva je zde. A pokud by byl systém aplikován v praxi, pak by bylo možno zabránit např. této aktuální srážce tramvají na pražském Pohořelci.

Další užitečnou funkcí komunikace V2X je preference vozidel veřejné dopravy (popsáno zde) a to včetně statistických výsledků z velmi vytížené křižovatky v Brně.

Starší příspěvky

Více v historii.