Palubní počítače EPIS 5.0B

Palubní počítače s odbavením EPIS 5.0B

Obr. č.1: Palubní počítač s odbavením EPIS 5.0B

Palubní počítač s odbavením EPIS 5.0B

Sestava EPIS 5.0B je zákaznickým pokračováním palubního počítače s odbavením EPIS 5.0A. EPIS 5.0B je složen z následujících prvků:

  • širokoúhlého LCD terminálu s dotykovou plochou EPT 5.10A-02, který se liší popisem na pomocné membránové klávesnici – jinak je shodný s terminálem EPT 5.10A,
  • řídicí jednotku EPC 5.0 Bx založenou na 4 jádrovém PC
  • zákaznickou odbavovací jednotku cestujícího EPP 5.0A QB, která obsahuje tiskárnu, čtečku bankovních a nebankovních karet, čtečku QR kódů a neobsahuje zákaznický displej (pouze černé krycí sklo),
  • zjednodušenou napájecí jednotku EPI 5.0Bx (IJN50),
  • externí identifikátor dopravního prostředku.

Dělená varianta palubního počítače se systémem odbavení EPIS 5.0B pro veřejnou regionální (linkovou) dopravu vychází z obecného řešení řady počítačů EPIS 5.0A a respektuje zejména vlastnosti řízení OIS (odbavovací a informační systém) u autobusů, protože ne vždy se dá “jednoduše” do vozidel nainstalovat kompaktní variantu.

Oproti verzi EPIS 5.0A má vylepšenou komunikaci přes sběrnici CAN a hlavně umožňuje buzení na vyžádání, pokud je veden v samostatné APN v GSM síti. APN síť je nutná za účelem nemožnosti útoků hackerů z vnějšího prostředí internetu, protože tyto útoky by neustále “aktivovaly” počítač. To umožňuje provádět aktualizace / stahování dat v libovolný čas (GSM/LTE je trvale na příjmu) a v neaktivní dobu má počítač spotřebu do 10 mA, tj. nezatěžuje akumulátory vozidla.

Složení sestavy palubního počítače EPIS 5.0 Bx

Zákaznické parametry sestavy palubního počítače s odbavením EPIS 5.0 B vychází z parametrů palubního počítače EPIS 4.0C3 a jednodeskového řešení řady počítačů EPIS 5.0A a tento upravují pro potřeby veřejné linkové dopravy (mechanicky a výbavou). Výchozí čelní velikost je dle terminálů EPT 5.10A4 nebo EPT 5.10Bx (na vyžádání), příp. může být jiná dle požadavků zákazníka.

Obr. č.2: Ukázka složení sestavy palubního počítače EPIS 5.0B.

Ukázka složení sestavy palubního počítače EPIS 5.0B.

Celá sestava palubního počítače EPIS 5.0 B (základní sestava) se skládá z následujících základních komponentů:

1. Výkonné řídicí jednotky palubního počítače EPC 5.0 B založené na počítačích PC a s integrovaným diskem SSD, modemem LTE, GNSS modulem (GPS poloha) a WiFi modulem. Obsahuje integrovaný reproduktor řidiče pro hlasovou komunikaci s dispečinkem a rozšiřující pomocná rozhraní USB 3, USB 2 a 1 Gbit/s ethernet. Palubní počítač s odbavením se připojuje přes dokovací konektor (jednoduše se narazí na protikus konektoru umístěného na nosníku palubního počítače).
2. Dotykového LCD terminálu řidiče – typ EPT 5.10A1-02 – obsahujícího mikrofon a vlastní řídicí jednotku připojenému k palubnímu počítači. Součástí je i pomocná univerzální membránová podsvícená klávesnice pro snadnější ovládání palubního počítače s možností ovládání pomocí dvojstisků.
3. Jednotky odbavení EPP 5.0B QB připojené k řídicí jednotce palubního počítače EPC 5.0 B přes jednotlivá USB rozhraní a tvoří jeden mechanický celek složený z:

    • tepelné tiskárny lístků (bez označení – standardní výbava),
    • čtečka bezkontaktních bankovních karet (označení B), kterou je umí číst i identifikátory nebankovních karet a případně může mít připojeny SAM moduly,
    • profesionální QR čtečka založená na kamerovém systému (označení Q).
    • neobsahuje zákaznický barevný LCD displej (nebyl u této verze vyžadován),

4. Jednotka inteligentního řízení napájení EPI 5.0B jednoho silového výstupů umožňující současně jednoznačnou identifikaci vozidla, tj. při výměně palubního počítače a vycházející z osvědčených jednotek IJN používaných v počítačích EPIS 4.0x. Jednotka je/může být součástí dokovacího podtavce.

Příklady zapojení sestavy palubního počítače EPIS 5.0 B budou uvedeny později – připravujeme.

Řídicí jednotka EPC 5.0 A

Základní elektrické vlastnosti řídicí jednotky palubního počítače EPC 5.0 B:

  • Řídicí procesor – INTEL řada E3845 čtyřjádrový s dobou náběhu 40 sekund (možno i 1 jádro – z pohledu výkonu nedoporučeno – rychlost náběhu je pak 90 sekund)
  • Rychlost procesoru – standardně 1,96 GHz, minimálně 1,46 GHz (jednojádro)
  • Paměť RAM – standardně 2 GB, DDR 3
  • Pevná paměť – SSD disk – 32 GB (jiná velikost na vyžádání)
  • Hlášení k řidiči – 1x 5W (je součástí jednotky palubního počítače),
  • Hlášení do vozu a vně vozu – 2x 20W (vyvedeno přes dokovací konektor)
  • Mikrofon – integrovaný do čela dotykového LCD terminálu řidiče EPT 5.10A
  • Konektivita drátová – 2x Ethernet – z toho 1x Gbit/s., 1x 100 Mbit./s, standardní IBIS, kombinovaná sběrnice CAN/RS 485, 2x USB 2.0 a USB 3.0,
  • Konektivita bezdrátová – modem LTE (až 100 Mbit/s), modul wifi až IEEE 802.11 b/g/n/ac (až 430 Mbit/s)
  • Rozhraní na řízení jednotky EPI 5.0 B (resp. IJN 50)
  • Jednobitové vstupy/výstupy – minimálně 4/4
  • GNSS – technologie SIRF STAR IV – přesnost cca 2,5 m (GPS a GLONAS)
  • Interní akumulátor pro odstranění krátkodobých výpadků proudu napájení z palubní sítě vozidla

Dotykový terminál EPT 5.10A-02

Univerzální  pomocná klávesnice.

Základní vlastnosti dotykového terminálu řidiče:

  • LCD – 10,1″ širokoúhlý, svítivost min. 500 Cd/m2,
  • Rozlišení displeje – 1200×800 bodů
  • Dotyková plocha – tloušťka 2-4 mm (minimum je 1,2 mm)
  • Pomocná podsvícená membránová klávesnice s indikačními diodami vzdálené aktualizace (vedlejší obrázek
  • Elektretový mikrofon řidiče s možností hlášení do vozu, vně vozu a pro volání k dispečerovi či jinam pomocí sítí GSM/LTE.

Parametry dotykového LCD terminálu řidiče EPT 5.10A4

Velikost úhlopříčky displeje 10,1″
Velikost aktivní plochy 216 × 135 mm
Rozlišení 1280 × 800 pixelů
Jas 500 Cd / m2
Dotyková plocha Kapacitní — možnost současného snímání až 5 dotyků
Tvrdost dotykové plochy H7 — sklo
Regulace svitu ANO — pomocí foto čidla
Životnost podsvícení LCD 70 000 hodin (LED)
Doplňková klávesnice Ano – podsvětlená membránová s indikačními diodami
Mikrofon řidiče Ano – elektretový

Mechanické rozměry:

Mechanické rozměry EPIS 5A doplněného o mikrofonní vstup a čtečku karet

Mechanické rozměry EPIS 5A doplněného o mikrofonní vstup a čtečku karet

Zákaznická jednotka odbavení EPP 5.0 B – QB

epp_190_o

Vizualizace zákaznické jednotky EPP 5.0 B – QB

Jednotka odbavení EPP 5.0 B QB obsahuje v mechanickém kompletu:

  • tepelnou tiskárnu cestovních lístků ovládanou z PP pomocí převodníku,
  • čtečku bankovních karet se schopností detekovat nebankovní karty – typ závisí od požadavků zákazníka (lze dodat různé typy) s přímým napojením na PP a na zúčtovací centrum “acquirera”,
  • profesionální čtečku QR kódů s možností zobrazování načítaného kódu řidiči za účelem zpřesnění umístění čtečky (řidič na terminálu vidí pohyby cestujícího),
  • možnost generování zvukových signálů indikace pro cestujícího
  • sloty až pro 4 SAM moduly
  • role papíru až 80 mm.

Parametry jednotky odbavení cestujícího – EPP 5.0B QB

Položka Parametry
Metoda tisku Přímý tepelný
Šíře papíru tisku do 80 mm (papír o šířce 3″)
Šíře tisku tiskárny do 72 mm
Počet bodů tisku 576 teček
Rozlišení tisku 8 bodů / mm (203 dpi)
Rychlost tisku (max.) 250 mm / s
Životnost tisku 150 milionů pulzů
Životnost tiskové hlavy 150 km
Životnost řezačky Až 1,5 milion řezů (dle druhu papíru)
Provozní teplota od – 20 °C do + 70 °C
Čtečka bezkontaktních čipových karet Dle bankovních standardů pro EMV karty + MIFARE Classic 1K, 4K a MIFARE DESFire EV1 2K, 4K, 8K
SAM modul 2 kus HW — podpora MIFARE SAM AV1 a AV2, ostatní možno SW (více kusů SAM modulů na vyžádání – 4 a více)

Jednotka odbavení EPP 5.0B je připojena pouze jedním 8-žílovým kabelem k řídicí jednotce palubního počítače EPC 5.0B nebo EPC 4.0x a má samostatně připojeno i napájecí napětí +24V.

Mechanické rozměry jednotky odbavení EPP 5.0 A1

Díky malým rozměrům zákaznické odbavovací jednotky cestujícího, je ji možno snadno umístit do vozidla:

Obr. č.6: Základní mechanické rozměry EPP 5.0 včetně otevírání víka na vkládání papíru.

Modul EPI 5.0B

Jednotka EPI 5.0A je založena na našich zkušenostech z jednotek IJN (Inteligentní jednotka napájení). Je řízena datovou sběrnicí z řídicí jednotky EPC 5.0 B a umožňuje měřit velikost proudů tekoucích do vozidla vodičem HS (hlavní spínač). Součástí jednotky je i paměť určující jednoznačnou identifikaci vozidla. Proto po výměně palubního počítače dojde k jeho aktuálnímu nastavení dle čísla vozidla a to včetně komunikací na dispečink (SPRINTER) či backoffice systém (BOS).

Jednotka obsahuje:

  • Vstupní proud do až 41 A, přičemž část se rozdělí na proud do řídicí jednotky EPC (do 10 A špičkově) a část do vozidla (do 30 A – tabla, označovače, LCD, povelové přijímače, …)
  • Silový výstup HS:
    • až 30 A trvale (HW nastavení elektronické pojistky)
    • 180 A / 800 µs u rychlé elektronické pojistky proti nadproudu (zkratu na vedení)
    • od 5A do 30A u programového nastavení výstupních proudů. Možno volit v rámci FW palubního počítače.
  • Paměť na uchování identifikace vozidla.

Slouží jako převodník výstupu pro ethernet 100 Mbit/s.